سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعات کامپیوتری

یکی از بخش های با اهمیت هر سیستم کامپیوتری حافظه آن است. اگرچه اطلاعات جهت اجرا و مشاهده در حافظه اصلی (RAM) قرار می گیرند ولی این نوع حافظه به دلیل از دست دادن اطلاعات هنگام قطع جریان برق مکان مناسبی جهت نگهداری دائم اطلاعات نیست و بدین منظور باید از حافظه های جانبی استفاده شود. اگرچه حافظه های جانبی متفاوتی برای کامپیوترهای شخصی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرند ولی حافظه های فلش به دلیل سرعت بالای آنها در ثبت اطلاعات و همچنین استفاده فوق العاده آسان بسیار پرفروش و پرطرفدارند.

                             
از این رو در دوربین های دیجیتالی، تلفن همراه و سایر دستگاه ها شاهد استفاده روز افزون از آنها هستیم. شیوه ذخیره اطلاعات در این نوع از حافظه بسیار شبیه به ذخیره اطلاعات در RAM است. در حقیقت حافظه های فلش در نحوه فعالیت مشابه یک منبع ذخیره اطلاعات ثابت عمل می کنند به این معنی که در آنها هیچ قطعه متحرکی به کار نرفته و تمام کارها توسط مدارهای الکترونیکی انجام می شود.
در مقابل درون دیسک های سخت چندین قسمت متحرک وجود دارد که این وضع خود آسیب پذیر بودن اینگونه حافظه را نسبت به حافظه های فلش نشان می دهد. قطعاتی از قبیل تراشه های BIOS، حافظه های فلش متراکم شده که در دوربین های دیجیتالی به کار می روند، حافظه های هوشمند، Memory Stick و کارت های حافظه که در کنسول های بازی به کار می روند همه و همه از این نوع حافظه استفاده می کنند. حافظه های فلش از تراشه های EEPROM ساخته شده اند. در اینگونه از حافظه ها ذخیره و حذف اطلاعات توسط جریان های الکتریکی صورت می پذیرد. اینگونه تراشه ها داخل سطرها و ستون های مختلف شبکه ای منظم را پدید می آورند. در این شبکه هر بخش کوچک دارای شماره سطر و ستون مختص به خود بوده و در اصطلاح هر کدام از این بخش ها یک سلول حافظه نامیده می شود. هر کدام از این سلول ها از تعدادی ترانزیستور ساخته شده و هر کدام از این سلول ها توسط لایه های اکسید از دیگر سلول ها جداست.
درداخل این سلول ها دو ترانزیستور معروف با نام های Floating gate و Control gate استفاده می شود. Floating gate به خط ارتباطی سطرها متصل بوده و تا زمانی که ارتباط بین این دو ترانزیستور برقرار است، این سلول دارای ارزش یک است. این سلول ها می توانند دارای ارزش یک یا صفر باشند. امروزه این فناوری آنقدر سریع توسعه می یابد که تا چند سال دیگر قادر به ذخیره ده ها گیگابایت در فضایی به اندازه یک سانتی متر مربع هستیم. هم اکنون نیز این حافظه ها در ابعاد بسیار کوچک در ظرفیت های گوناگون و با قیمت های مناسب در دسترس همگان قرار دارد.
<\/h2>

 <\/h2>


ارسال شده در توسط احسان لواسانی

کدآهنگ